nyklass8.jpg

Industriella revolutionen

Med industrialismens och handelns framväxt, framför allt i England och Sverige, lär vi oss om hur människans skaparkraft förändrat och förändrar världen på gott och ont. Den industriella revolutionen är den tid som mer än någon annan omformar människans livsvillkor och lägger grunden för den moderna samhället.

Frihet, jämlikhet och broderskap

I historieundervisningen behandlas också Den Amerikanska och den franska revolutionen samt framväxten av nya idéer, samhällsklasser och politiska ideologier. Vi undersöker de långtgående konsekvenserna av denna omvälvande tid och spåren vi än i dag kan se i samhället.

I svenskämnet har skapandet av en pjäs en central plats
I svenskan fördjupas läs- och skrivprocessen. Eleverna utvecklar och experimenterar med språket som verktyg i tal och skrift. Det stora arbetet under året är dock 8:ans spel som intar en mycket central plats under året. En stor del av undervisningstiden ägnas åt scenografi. På hantverkslektionerna arbetar eleverna med att skapa teaterdräkter. Slutligen framförs den utvalda pjäsen för föräldrar och inbjudna gäster.

Kemi och fysik tar mer plats
I kemin fortsätter vi med näringslära och livsmedelsframställning. Livsviktiga ämnen som protein, kolhydrater och fett skildras i sitt sammanhang. I fysiken tas hydro- och aeromekanik och elektromagnetism upp.

I anatomi arbetar vi med människans och djurens rörelseapparat, det hårda, stabila skelettet samt ögats och hjärnans funktion. Vi tecknar och målar till ämnet och får därmed en större förståelse.

I målningen arbetar vi främst med svartvita tekniker samt övningar med ljus och skugga.