FRITIDS

Morgonfritids:

Förskoleklass och klass 1:

Klass 2 och 3:

Klass 4, 5 och 6:

Verksamheten

UTEVISTELSE

Sophiaskolan har en fantastisk utemiljö och på fritids vistas vi ute flera dagar i veckan och då gärna vid elden där eleverna kan samlas för att grilla äpplen och pinnbröd, sitta och värma sig eller tälja en stund.  Vi har en storslagen natur inpå husknuten där Rörums södra å ringlar sig fram.  Nere vid ån finns en äventyrsudde där eleverna kan gunga i lianer, bada, öva mod och balansskicklighet eller bara doppa fötterna, när vädret så tillåter.

MELLANMÅL

Mellanmål serveras varje dag – ekologiska och närproducerade råvaror används så långt som det är möjligt.

INNEHÅLL

Verksamhetens mål följer kapitel 4 i Lgr 11 och avsnittet om fritids i Waldorfskolans kursplan. Varje år har vi ett pågående kvalitetsarbete där vi satsar extra på någon del i läroplanen för att ständigt förbättra verksamheten. Vi fäster även stor vikt vid den fria leken och elevernas egna intressen. För de som önskar och har lust så finns det möjlighet till olika aktiviteter  - det kan vara olika hantverk, kojbyggen, målning, snickeri, sömnad mm. I möjligaste mån försöker vi även att följa årstidsrytmen i de aktiviteter som vi erbjuder barnen.

ETT GEMENSAMT HEM

Vi önskar att fritids ska vara som ett gemensamt hem som eleverna kan komma till efter skoldagens slut - därför lägger vi stor vikt vid att vårda vårt fritidshem tillsammans, så att alla ska trivas och må bra.

Barn 1 är det yngsta barnet

Halvtidstaxa under 10h/ vecka