KÖK

På Sophiaskolan lagas all mat från grunden i ett öppet kök intill matsalen. Därifrån känner vi varje dag härliga dofter från maten som lagas. Vi strävar efter att ha ett varmt och mottagande kök där barn och vuxna kan se vad vi gör.

Maten är genomgående vegetarisk och så långt det är möjligt lagad av ekologiska och närodlade råvaror. Vi vill ge barnen upplevelser av nya smaker som triggar deras sinnen.

Till varje måltid finns, utöver huvudrätten, ett brett utbud av olika små rätter, tillbehör och sallader, så att det finns något för alla. Vi vill att alla smakar på maten, men ingen behöver äta något som den inte alls tycker om.

Om ditt barn har någon matallergi, behöver en blankett och intyg om specialkost lämnas in till skolan.

Om ni undrar över något eller har något annat på hjärtat, kom gärna in och prata med oss!